مهر و موم یک نمایشگاه خودرو و یک بنگاه املاک در مشهد حضور ۲۶۰ شرکت‌کننده در نمایشگاه گل و گیاه مشهد بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار به زاهدان تا پایان سال انجام می‌شود تاریخ شروع معاملات نات کوین + لیست صرافی ها اطلاعیه اتاق اصناف مشهد برای واحد‌های صنفی مشهد | الزام واحدهای صنفی به دریافت شناسه یکتا دو مشکل عمده در حوزه منابع آبی خراسان‌رضوی | مجوز‌هایی از جنس برداشت بیشترازظرفیت آبخوان‌ها جزئیات مبلغ و اقساط وام ودیعه‌مسکن اعلام شد | اقساط و سود وام ودیعه چقدر است؟  وام۶۰۰ میلیون تومانی برای ایثارگران در سال ۱۴۰۳ + جزئیات جدال بورس با نرخ بهره | گزارش بازار سهام (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرفروش‌ترین موبایل‌های امروز کدامند؟ + جدول (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اصلاح قیمت تخم مرغ ضروری است حباب ربع سکه رکورد زد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستور رئیس بانک مرکزی برای بررسی انتشار اطلاعات مالی مصاف ۵۵ کشور مقصد زعفران ایرانی برقراری پرواز‌های مشهد - ایلام بعد از یکسال امروز، امکان ثبت قرارداد‌های مسکونی در سامانه خودنویس مقدور نیست (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان برای خرید لاستیک خودرو «کد پیش‌ثبت‌نام» را اخذ کنند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان سهام عدالت مراجعه حضوری نکنند!  نمایشگاه گل‌وگیاه مشهد از دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز به کار می‌کند رقم نجومی اجاره بها در احمدآباد مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چه کسانی می‌توانند دو بار وام ازدواج بگیرند؟ + جزئیات قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بازار طلای مشهد امروز باز است؟ (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) روش دریافت سود سهام عدالت متوفیان | همه را یک‌جا دریافت کنید آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان | سقوط بیت‌کوین و اتریوم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است!

  • کد خبر: ۲۲۴۶۴۲
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶
قیمت واقعی مسکن چقدر است؟ | مسکن در ۱۲ سال اخیر ۴۰ برابر رشد قیمت داشته است!
قیمت اسمی یک مترمربع آپارتمان در تهران، در فاصله سال ۹۰ تا پایان ۱۴۰۲، از یک میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان رسید و ۴۰ برابر شد. اما قیمت واقعی مسکن در این فاصله، ۲.۳ برابر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، منظور از قیمت واقعی، «میزان رشد قیمت مسکن، پس از حذف اثر تورم عمومی» است.

براساس این میزان رشد واقعی قیمت آپارتمان، در ابتدای سال ۱۴۰۳، قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران به قیمت ثابت سال ۹۰، حدود ۴ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان بوده است. نرخ تورم واقعی مسکن یک دهه گذشته –به طور دقیق، ۱۲ سال اخیر- حاوی دو پیام مشخص است؛ پیام اول، رشد شدید و بی سابقه قیمت واقعی مسکن و پیام دوم، اثر بالابرنده‌های فراتر از «نرخ رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده».

قیمت واقعی مسکن طی دهه ۷۰، نه تنها افزایش پیدا نکرد که در آن زمان، ۴۰‌درصد افت کرد. قیمت واقعی آپارتمان‌های تهران همچنین طی دهه ۸۰ که بازار ملک با دو جهش قیمت اسمی در سال‌های ۸۱ و ۸۶ روبه‌رو شد، تنها ۵۹‌درصد افزایش یافت.
به این ترتیب، آنچه از سال ۹۰ تاکنون اتفاق افتاده، در مقایسه با دو دهه قبل از آن، بی سابقه بوده است و علت یا علل آن باید بررسی شود. تصویری که از فراز و فرود قیمت واقعی مسکن از سال ۹۰ تاکنون در این بررسی روی نمودار قابل مشاهده است، نوسانات معنادار در ۴ مقطع زمانی را نشان می‌دهد. این نوسانات، اثر همان «بالابرنده ها» است که در مقاطعی، عامل رشد چشمگیر قیمت شدند و در مقاطعی، اثر صعودی آنها از بین رفته و در نتیجه، قیمت آرام گرفته است.

در فاصله سال‌های ۹۷ تا ۹۹ یعنی مقطعی که «انتظارات تورمی» تحت‌تاثیر ریسک غیراقتصادی و سپس جهش ارزی، افزایش پیدا کرد، قیمت واقعی مسکن در تهران میانگین ۳۸‌درصد در سال جهش پیدا کرد (قیمت اسمی در این فاصله، سالانه رشد میانگین ۷۱ درصدی داشت).

در سال ۱۴۰۰، اما به دنبال «کاهش انتظارات تورمی تحت‌تاثیر دو انتخابات آمریکا و ایران»، نوعی امیدواری نسبت به آینده شکل گرفت و اثر آن در بازار مسکن به شکل کاهش انگیزه و بازیگری «تقاضای غیرمصرفی»، باعث افت ۸ درصدی قیمت واقعی در آن سال شد.

در سال ۱۴۰۱، با شروع دوباره مذاکرات برجامی، سطح انتظارات تورمی باز هم کاهش یافت و تاثیرش روی رفتار معامله گران ملکی، بیشتر شد به‌طوری که قیمت واقعی مسکن در سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۳‌درصد افت کرد.

دو سال پیاپی رشد منفی قیمت واقعی مسکن، اثر معنادار متغیر «انتظارات تورمی» را تایید می‌کند چرا که جهت صعودی همین متغیر در سال‌های قبل تر، روی صعود قیمت واقعی را شاهد بودیم.

در سال ۱۴۰۲ بار دیگر، شرایط بیرونی بازار مسکن، تا حدودی شبیه سال‌های قبل از ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شد به‌طوری که بروز تنش‌های منطقه‌ای و تحت الشعاع قرار گرفتن نبض دلار از ریسک‌ها در سال گذشته به رشد ۲۴‌درصدی قیمت واقعی مسکن در تهران منجر شد.

مقایسه ارقام رشد قیمت واقعی در این ۴ مقطع مشخص می‌کند، طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، یک آرامش نسبی در بیرون بازار مسکن توانست، میزان رشد واقعی قیمت در ۹۷ تا ۹۹ را تا حدودی خنثی کند. البته طی دو سال گذشته، «کاهش شدید نرخ رشد نقدینگی» نیز تا حدودی بر مهار تورم ملکی اثرگذار بوده است، هر چند کارشناسان اقتصادی معتقدند، در کوتاه مدت، انتظارات بیشترین تاثیر را روی نبض قیمت مسکن دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->